2013. március 16., szombat

Újabb dinók: Brontosaurus és Brachiosaurus

Brachiosaurusok. 
Lány dinók készültek. 
Az egyik lány kicsit nagyobb. 
Dinó lány pofi.
Az unokatesó dinója, még vizes a filctoll eltávolítástól
A pofija. 
Ezúttal beazonosítható dinó fajokat mutatok, a növényevők a fiúk gyűjteményét gyarapítják, a csorda már 10 tagból áll.
Mindegyik dinó kislánynak készült nagy hímzett szemekkel és szempillákkal. Imádom a  pofijukat hímezni.  Az unokatesó is kapott egyet a névnapjára. 
A zöld színű Brontosaurusok farmerból készültek, (újabb bejegyzésben találhatók).
A világos barna Brachiosaurus lett, piros szemekkel és piros masnival a nyakában. 

2013. március 3., vasárnap

Dínók Ákos névnapjára-Dinos for Ákos' first name day




Ákos névnapjára készültek a dínók, viszont Áron sem maradhatott ki. 
A dínók fajtáját még nem sikerült meghatározni a paleontológusoknak. Segítsünk nekik egy kicsit! Lássuk mit tudunk erről a fajról, stegosaurusra emlékeztető taréj a háton, rövid mellső lábak ez sok fajra jellemző (bár hiányoznak a karmok) pl. a tyrexre is, brontosaurus farok és fej, Áronka szerint vakond orra van. Bővítettük a már meglévő dínó farmot. 

2013. február 26., kedd

Egy könyv az ADHD-ról

Egy fontos dolgot leszögeznék, nem minden ADHD-s hiperaktív, de hordozhat hiperaktív tüneteket.
Az átlag vagy laikus ember a hiperaktivitást összeköti egy olyan személlyel, aki pillanatok alatt szétveri a környezetét miközben ordít és kezelhetetlen. Szó sincs zárosztályra illő viselkedésről. 
Marko Ferek egy felnőtt férfi, aki saját magát diagnosztizálta és rádöbbent ADHD-ja volt már gyermekkorában is, amit akkoriban még nem ismertek fel nála.


Az alábbi gondolatok nem tőlem származnak, viszont remek tájékoztató a könyvről.

...Mi, akiknek ADHD-juk van, mások vagyunk. Efelől nincs kétség. 
Másképp gondolkodunk, másképp cselekszünk.
Néha nem tudunk nyugton maradni, esetleg impulzívak vagyunk. Rosszul bánunk a pénzzel, a szervezéssel, stb... Könyvtárosként, könyvelőként vagy titkárnőként nehezen tudnánk teljesíteni.
Azonban ezek egyike sem tesz minket értelmi fogyatékossá.

A másik oldalon viszont a legtöbb ADD / ADHD -s ember akit ismerek nagyon kreatív, intelligens (bármit jelentsen is ez) és független gondolkodó. Sikeresen tevékenykedünk színészként, íróként, vállalkozóként, grafikusként és olyan területeken, amelyek ötletes, eredeti, gondolkodást igényelnek. Nem férünk bele az emberek normáiba, ezért nem tudják hogyan bánjanak velünk.
Ez különösen érvényes a tanárokra és főnökökre.

Nem én vagyok az egyetlen akit foglalkoztat az, hogyan viszonyulnak az emberek a figyelemzavarhoz, hiperaktivitáshoz. Dr. Hallowell például, az ADHD pozitív nézőpontjait mutatja meg a könyveiben és a weboldalán. A vele készült CNN interjú, az ADHD és a gyerekek, jó rálátást ad az ő szemléletmódjára.
Nemrég egy blogbejegyzésre akadtam, amit egy önmagát Linux hackernek kiadó írt: “ADHD – ajándék vagy betegség”

A probléma az egészségügyi szakembereknél kezdődik, nem az átlagembernél. A pszichiáterek diagnosztizálják és kezelik a hiperaktivitást, miközben egyéb klinikusok, talán a gyermekorvosok kivételével, nem ismerik az ADHD diagnosztizálás mikéntjét.

2013. február 15., péntek

Kismama ruhák-Expectant's mother dresses








Pakolás közben rátaláltam két általam varrt kismama ruhára.
A fekete temetésre készült és szintén fekete virágokkal díszítettem. 
A piros anyag nagyon megtetszett, igazi könnyű szellős nyári viselet volt.
A kismama ruhák elkészítése óta nem varrtam magamnak semmiféle ruhát, csak a fiaimnak. 

During the packing I've found my two mother's dresses. I sewed them when Iwas pregnant. 
The black one made for a funeral and I decorated the neck and sleeves with also black flowers.
I really liked the red one, that was an easy and cosy wearing in summertime. 
Since from these clothes making I haven't been sewing anything for myself only for my sons. 

2013. február 11., hétfő

ADHD (SNI) és a kezelése, Ritalin használata, mik állnak az elutasítás és előítéletek hátterében

Járjuk körbe ezt a témát, hiszen ma Magyarországon 70 000 gyermek és a szüleik küzdenek a problémával. És vajon hány gyermeknél nem sikerült még észrevenni, ilyen-olyan  okokból? Az emberek és a szülők eleve negatív előítéletekkel viszonyulnak és gondolkoznak a gyógyszeres terápiáról.
Valahol érthető ez a fajta hozzáállás a gyógyszeres kezeléshez.
Mik állhatnak a gyógyszeres kezelés elutasításának hátterében?
- A kellő tudás és tapasztalat hiánya, azaz nem rendelkezünk megfelelő információkkal az adott gyógyszer pozitív irányú hatásairól illetve mellékhatásairól. A kellő ismeretek megszerzéséhez nekünk megfelelő és jó szaktudású szakemberre van szükség. Érdeklődjünk ismeretségi körünkben, ki hová jár kezelésekre vagy melyik szakemberben bízik. Vigyázat: Ha olyan szakemberhez fordulunk, aki bevált egy másik gyermeknél tartsuk szem előtt, nem biztos hogy a sajátunknál is beválik. De: Az a szakember akinek szaktudását egy egész megye elismeri, szakértőként hívják a vitás ügyek elbírálásában, nem fog csalódást okozni és bátran fordulhatunk hozzá.
- Soha ne hallgassunk mások véleményére a saját problémánkkal kapcsolatban akár szóban halljuk másoktól vagy az interneten. Laikusoktól főleg ne fogadjunk el tanácsokat, sőt túlzás nélkül kijelenthetem még meghallgatni sem érdemes a légből kapott tanácsokat. Ezzel magam ellen is beszélek. Viszont tudni kell minden gyermek problémája más-más természetű, erre van a szakember, aki felállítja a "diagnózist" az általunk elmondott tapasztalatok alapján. Hasonló kaliberű gyermekek szüleivel beszéljük át a tapasztalatokat, ők hogyan látják a dolgokat, mi segített nekik, honnan kaptak megfelelő segítséget, milyen fejlődést tapasztaltak stb. Ha nyitott szemmel járunk a játszótéren, az iskolában is találkozhatunk ilyen típusú gyerekekkel, akivel a mi csemeténk biztos nagy összhangban fog játszani, a szülők vagy nagyszülők ezen elcsodálkoznak és megindul a társalgás. Fontos: Mások bevált módszereitől ne várjunk csodát, lehet, hogy beválik ideig óráig vagy egyáltalán nem, de az útkeresés önmagunk fejlesztésére és gyermekünk fejlesztésére. is szolgál. 
- A másik oka a gyógyszer elutasításának a gyógyszerfüggőségtől való félelem. A szülők félnek kábítószernek minősülő gyógyszert szed a gyermek. Ezt mindenképpen a kezelőorvossal kell megvitatni, aki eloszlatja a téves aggodalmainkat. 
- A gyógyszer káros mellékhatásaitól való félelem, ami tegyük hozzá nem alaptalan félelem. Kétségtelen hiába tesztelték a gyógyszert, pl. ezer gyermekből 10-nél vagy 2-nél okozhat olyan mellékhatásokat, amelyeket a többi gyermeknél egyáltalán nem tapasztaltak vagy tapasztalnak. Az orvos minden esetben szigorú ellenőrzés mellett írja fel a gyógyszert, gyakran kell kontrollra járni és részletesen beszámolni a megfigyeléseinkről. A megfelelő adagot alapos megfigyelés után állítják be. 
- A legsúlyosabb tünetek, amiért a szülők elutasítják a gyógyszer szedését az étvágytalanság, esetleg nem érzik a szomjúságot sem, amíg a gyógyszer hatása alatt vannak, vagy a "Zombi tünet" a gyermek pupillái tágak lesznek, az "örökmozgó és szószátyár" gyermek egy helyben ücsörög, nem szól egy szót sem, pozitív irányban kifordult önmagából, nem lehet ráismerni. Hiszen ő nem is az én gyerekem!- mondhatnánk. Fontos tudni: Ő tényleg nem a mi gyerekünk, hiszen nem ez az ő valódi mentalitása, ez tényleg a gyógyszer hatása, viszont ezáltal tud figyelni, és szabály követő lenni. A kezdeti enyhébb fokú mellékhatások később enyhülhetnek, ha mégsem a folyamatos kontrollnak köszönhetően a szakember dönt a további kezelésről.
De: Ha a gyógyszer kiürült a gyermek szervezetéből ez a mellékhatás elmúlik és pótolja az elmaradt tápanyag bevitelt, pl. vacsorára eszik többet. 
- Rossz hír a szülőknek és a pedagógusoknak a koncentráció- és figyelemzavar együttes fennállásának kezelésére Magyarországon jelenleg nincs hatékonyabb gyógyszer a Ritalinon kívül forgalomban. Ezért érdemes elgondolkodni mivel ártunk jobban, ha nem kezeljük a gyermeket és romlik a tanulmányi átlaga, kirekeszti a közösség amelybe nap mint nap jár, és a mindennapos negatív élmények hatására antiszociális egyén válhat belőle, szélsőséges esetekben még akár bűnöző is lehet. Készítsünk egy listát milyen negatív hatásait tapasztaljuk a gyógyszernek és milyen pozitív hatásait, majd ezt a szakemberrel vitassuk meg. A listát vizsgáljuk meg fontossági szempontok alapján is, azaz fontos a gyermek fejlődéséhez az aktív iskolai  részvétel az órákon, ehhez tudnia kell végigülni az órát, odafigyelni és memorizálni. 
- Az un. visszacsapó hatás: Ha kiürül a gyógyszer (4 óra után) a gyermek szervezetéből (nyomtalanul kiürül), úgy tűnik sokkal rosszabbul viselkedik, mint a gyógyszer bevétele nélkül. Sajnos ez is teljesen fedi a valóságot és egyénenként változó a "visszacsapó hatás" Általában az iskola idő alatt a 4 óra letelte után ismét gyógyszert kell adni a gyermeknek, amíg az aktív figyelemre szükség van a tanórán vagy a házi feladat megírásához. Szakemberek vitatják, de a tapasztalat azt mutatja sok gyermeknél a visszacsapó hatás jelentkezhet másnap, pl. pénteken még kapott gyógyszert, de szombaton otthonra nincs előírva a gyógyszer  és ekkor van "megkergülve" a gyermek. Vigyázat: Elmaradt gyógyszert soha ne adjunk be utólag, és 14 óra után sem szabad Ritalint beadni, mert a gyermeknél visszájára fordul a hatás, éjszaka nem fog aludni. 
- A másik fő gond az OEP támogatás mellett sem olcsó gyógyszer a Ritalin, szigorúan el kell számolni az orvos felé is minden darab tablettával. A gyógyszer megjelenése 10 mg-os apró elfelezhető és könnyen lenyelhető tabletta.
- Téves hiedelem, hogy ahogy nő a gyermek egyre több gyógyszerre lesz szüksége és ezzel nő a gyógyszer függőség, majd később a kábítószer függőség veszélye. Más gyógyszerekkel ellentétben a szedése fordítottan arányos az életkorral és a testsúllyal, minél nagyobb a gyermek és kezelve van a problémája, az életkor előrehaladtával, az idegrendszer fejlődősével, egyre kevesebb gyógyszerre lesz szüksége, a gyógyszercsökkentés mértéke egyénenként változó. A doktor által felírt adagok a következők szerint alakulhatnak: 
- Reggel 0,5 tabletta, délben 0,5 tabletta. 
- Reggel 1 tabletta, délben 0,5 tabletta. 
- Reggel: 1 tabletta, délben 1 tabletta. Tudomásom szerint ennél az utóbbinál nagyobb adagot senki sem kap. 

Összességében elmondható: Mérlegeljük vajon, ha a fennálló betegségünket elhanyagolnánk és nem szednénk gyógyszert vajon mikor és milyen mellékhatásokkal gyógyulnánk meg?! Többet árthatunk a gyógyszer elutasítással, mint használunk. Amerikai kutatók szerint azok a gyermekek, akiket kiskoruktól fogva gyógyszeresen is kezeltek, még akár ki is nőhették a  "betegségüket". Az én ismeretségi körömben 2 fiú gyermek kinőtte, matematikusok lettek. 
Legközelebb leírom a Ritalin pozitív hatásait is.

A témához kapcsolódó másik cikk: Az ADHD (SNI) előnyei

Ui: A témához kapcsolódik, Marko Ferek könyvében olvastam, egy szakemberi  megjegyzést, hogy mi szülők kérjük az orvosoktól a Ritalin használatát. Nos, kérem ez tévedés. én még nem találkoztam olyan szülővel, aki önként kérte volna az orvost ugyan gyógyszerezze már be a gyerekét. Amikor ilyen kaliberű a gyerekünk átesik egy sor olyan vizsgálaton, amellyel mérik a teljesítményét, az eredmények függvényében minden esetben konzultálunk az orvossal, aki kérés nélkül felajánlja a szülőknek a gyógyszer szedését, sőt azt is elmondja mi miatt javasolja. Ismét leírom figyelem és koncentráció zavar esetén soha nem utasítsuk vissza a Ritalin szedését, mert a gyermekünknek kész szenvedés lesz az iskolában helytállni nap mint nap. Természetesen ha nem kérjük a felajánlott gyógyszert senki sem kényszeríthet rá. 

2013. február 9., szombat

Az ADHD (SNI) előnyei

Vizsgáljuk meg a Sajátos Nevelési Igényt az előnyök szempontjából, mert rengeteg előnye is van. A kellemetlen vagy rossz oldalát tapasztalhatjuk nap mint nap, továbbá mindenhol olvashattuk vagy hallhattuk, szándékosan nem írok negatív oldalt, mert a szülők és a gyerekek folyamatosan eleve negatív visszajelzéseket kapnak ebből a problémából kifolyólag az élet minden területén. Tehát a negatív oldalait és hatásait jobban ismerjük, mint a pozitív oldalakat és hatásokat. Csodálkozom, hogy ezzel alig foglalkozik a pedagógia vagy a pszichológia. Ha megértjük, hogy a pozitív dolgok kialakulásához évek hosszú sora és még sokkal több türelem szükséges jobban értékeljük az elért eredményeket. 
Ismét hangsúlyozom mint bármilyen más személyiség típusokban az ADHD-ban sincs tiszta típus, fokozataiban igen eltérőek lehetnek az enyhétől a súlyosabb SNI-ig. Egyszerre több probléma is jelen lehet, aminek hátterében szomatikus betegségek is állhatnak. Az ADHD-tól viszont kialakulhatnak pszichoszomatikus betegségek, illetve serdülő korban könnyebben kialakulhat drog- és alkoholfüggőség az alacsony önbecsülés miatt.
Mit tehetünk mi szülők, hogy lelkileg és fizikailag egészséges felnőttet neveljünk csemeténkből? A szeretet mellett a legeslegfontosabb, hogy a folytonos fejlesztés mellett nézzük meg a pozitív oldalt és erősítsük ezeket a készségeket és tulajdonságokat, majd ezekkel együtt fejlődik a gyenge oldal is. A túlzott koncentrálás a hiányosságokra káros lehet. 
- Határtalan és hihetetlen kreativitás: A gyerek kreativitását nem szabad veszni hagyni. Ennek fejlesztésére gyermekkorban a Lego kiváló segédeszköz, amelyet a családdal, egyedül vagy a barátokkal is építhet. Készítsünk együtt különféle dolgokat, ismertessük meg a sok fajta kézműves technikákkal, pl. karácsonyi dekoráció vagy gyümölcsök süthető gyurmából, gyöngyözzünk ékszerek készítése kislányoknál, vasalható gyöngyözzünk a térbeli látást segíti. Elkezdhetünk egyszerűbb dolgokat varrni itt is számításba jöhetnek a fenyőfadíszek, jojó készítés vagy egyszerűen csak a rongyos zsákból kisebb nagyobb anyagdarabokat összevarrni. Kérjük ki a véleményét a szobája megtervezésében, dekorálásában. Mutassunk neki egy bármilyen technikával készült félkész dolgot vajon hogyan folytatná tovább és fejezné be. Az egyéni és különleges kreativitásuk keveredik a gyermeki látásmóddal, ha ezt a csodát képesek vagyunk a felszínre hozni meglátjuk milyen értékes és csodás gyerekeink vannak. A tisztábban látás és jobb megértés érdekében érdemes összehasonlítani egy ADHD-s és egy normál gyermek kreativitását és a látásmódjuk különbözőségét. 
Kiváló megfigyelő: A legapróbb részletek sem kerülik el a figyelmét azzal az emberrel vagy dologgal kapcsolatban, aki vagy ami érdekli őt, fényképezőgép a memóriája, az élmények negatív vagy pozitív voltára is jól emlékszik. A megfigyelt dolgok működése és felépítése roppant érdekes számára, ezen a területen is tovább gondolja a dolgokat mi miből készült, mire jó még, hogyan ment tönkre, ha tönkrement megjavítható-e, tereljük az őt érdeklő dolgok irányába a beszélgetést. Ha keveset tudunk a megbeszélni kívánt dolgokról valljuk be kénytelenek vagyunk az internetről többet megtudni és együtt olvassunk utána. Egyszerre elégítsük ki a fizikai és szellemi igényeit. Kiránduláskor bogarászhatunk és új ismeretekre tehetünk szert. A sok megfigyelt dologról megosztja velünk a tapasztalatait, a mi feladatunk csak annyi, legyünk jó közönség. Máskor viszont a legapróbb dolog is kizökkentheti e megkezdett tevékenységből, főleg az iskolában.
Vigyázat: 60 percnyi számítógépezés után ismét felpörög a gyermek, ki kell tapasztalni az egészséges mértéket. 
Kommunikatív és barátságos: Imádnak beszélni és rendkívül választékosan, szépen fejezik ki magukat. Óriási szókinccsel rendelkeznek, már akár 3 éves korukban is, ez alól az idegenszavak ismerete sem kivétel. A kommunikációs készségükből és barátkozó természetükből következik, bárkivel, bárhol, bármiről képesek eltársalogni. Nem jönnek zavarba semmilyen új szituációban,  jól tudnak alkalmazkodni. A tinédzserek és huszonévesek általában kedvelik a jó beszélőkével megáldott korukhoz képest érett gondolatokat előadó gyereket. Beszélgetni bárhol lehet utazás közben másokkal, a játszótéren a többiekkel, akik szeretik a "nagy dumás pajtásokat". Vigyázat: Meg kell tanítani arra is, hogy nem állhat szóba minden idegennel, mikor kell befogni a száját, ha valakit ingerel a "szószátyársága" finoman tereljük el a figyelmét. Estére csendesedjen el, hagyjon másokat pihenni. 
- "Energia bomba": Jaj, ha nekem ennyi energiám lenne mi mindenre lennék képes! Fáradhatatlan, meg nem áll egy percre sem, mindig történik valami izgalmas amiből ő nem maradhat ki, ez az amiért folyton mozgásban van és ezért nehéz leültetni, pl. enni. Kapjon mindig valami feladatot, segítsen teríteni, süteményt sütni, (Ezekért dicsérjük szóval és öleléssel egyszerre). Jöjjön el velünk a boltba,  nézzük meg milyen új Legokat árulnak, amíg mi bevásárolunk hagyjuk őt a játékoknál nézelődni, ha már megbízható, de onnan nem mozdulhat el máshová, mi megyünk visszaérte, addig ott kell maradnia. (Persze ez nagyban függ a helytől ahol élünk). Kiválaszthatja a jutalomjátékát míg pár utcával arrébb vásárolunk. Nyáron a kertben, ha biztonságos, ne korlátozzuk, barkácsoljon, szedjen gyümölcsöt, kertészkedjen, a biztonsági szabályok betartása mellett süssünk szalonnát, kolbászt a közreműködésével. Olyan feladatot kapjon, amit önként és szívesen végez és amivel a mozgás és tudásvágyát egyszerre kielégíthetjük. Vigyázat: Mivel képes éjfélkor is "pörögni", a pontos és következetes napirend betartása fontos. A napirend ugyanolyan módon kell, hogy következzék egymás után. Legkésőbb este nyolckor ágyban a helye, hogy kipihenje magát. Ágyba fekvés előtt nyugtassuk le a vacsoránál, utána pedig a meseolvasással. Soha ne hagyjuk túlpörögni, ha sokat szaladgált, rövid időre ültessük le, ehhez jó a Lego. 
- Vezető típus: Jó kommunikációs készsége, közvetlen stílusa, barátságos viselkedése és jó humora és tudása révén könnyen a társaság középpontjába kerül. A nála fiatalabbakat, szeretettel és jó érzékkel óvja és irányítja. A kisebb gyerekek nagyon szívesen játszanak velük. Az akaratukat tűzön-vízen át megpróbálják érvényesíteni, éppen ezért képesek vezetővé válni. Okos érvelésükkel bárkit képesek meggyőzni az igazukról. Mivel intelligens észérvekkel kell hatni rá a nevelésben, az erőszakoskodás és rámenősség nem célra vezető viselkedés nála. 
- "Kedves Bohóc": Ők az ovis csoport vagy osztály kedves bohócai, akiknek valamiről mindig eszébe jut valami és megnevettetik a többieket. Különös gondolkodásmódjuk előbukkan a poénjaikban is. Az örökmozgó gyereket követik a többiek a folyosón vagy az udvaron együtt szaladgálnak és fedezik fel a  világot. Testbeszéddel szintén humorizálnak. Vigyázat: A társasági rossz légkör vagy viselkedés is könnyen rájuk ragad, tanítsuk meg rá, ha más a kútba ugrik ő ne tegye.
- Ragaszkodó: Ragaszkodása egyaránt vonatkozik tárgyakra és emberekre, érzékenyen érinti ha a számára kedves dolgokat vagy embereket elveszíti. Nagyon kimutatja a szeretetét és nagyon vágyik is a szeretetre, elismerésre, a társasági középpontba kerülés fő oka az elismerés és a szeretet éhsége. 
- Empatikus: Érzékenysége révén könnyen a másik helyébe tudja képzelni magát, így segítőkész és megértő, ha helytelen viselkedést tapasztal azonnal kinyilvánítja nem tetszését. Ha olyan feladatot kap amiben ügyes és érdekli felelősségteljes, számíthatunk rá és rendkívül gyorsan elvégzi a feladatát. 
- Impulzivitás: Az őt ért hatásokat erősebben reagálja le, érvényes ez a boldogságra és szomorúságra. Sajnos a mérgelődést is az átlagosnál erősebb reakcióval mutatja ki. Előnye nem fojtja magába az érzelmeit, így tisztábban látható mi a probléma. Az impulzivitása  révén nagyobb elánnal veti magát a neki tetsző dolgok megvalósításába. A háláját és köszönetét nagy odaadással és érzékenységgel közli., ilyenkor elolvadunk. Vigyázat: Az önfegyelemre tanítás nagyon fontos, hogy kicsit fogja vissza magát., főleg a neki nem tetsző dolgok kinyilvánításában.Amennyire rajong dolgokért utána olyan könnyen félbe is hagyhatja. 
- Udvarias, tisztelettudó és segítőkész: Míg az ADHD elválaszthatja a kortársaitól, a felnőttekkel összehozza ez az ellentét. A felnőttek értekelik udvarias viselkedését, a tudását és választékos beszédmódját. Ha a pedagógusnak bármiben segítségre van szüksége ő az első aki odaszalad hozzá és ég a vágytól, hogy segíthessen. A gyerekekkel összeveszhet a felnőttekkel udvariasan beszél. De: Teljesítménye társas helyzetekben jobb. 
 - Átlagon felüli intelligenciával rendelkezik:  A legtöbb ADHD-s gyermek IQ-ja a fennálló probléma miatt nem mérhető, de tudásban 2-3 évvel megelőzik a korukat, valamint 120 feletti az intelligencia hányadosa. Ha megfigyeljük őket a normál gyermekek társaságában látható, hogy a normál vele egy korú gyermek sokszor nem érti az elvont gondolkodásmódot vagy a magyar nyelvhasználatba beépült idegen szavakat, amellyel az ADHD-s gyermek rendelkezik, különösen igaz ez kisiskoláskorban vagy az óvodáskorúak között. Ez a gyerekek közötti konfliktusok forrása lehet, hiszen ha az egyik nem érti miről beszél a másik azt mondhatja nem is igaz, mire az SNI-s gyerek túlérzékenyen lereagálja, hogy ő nem hazudik, ez állandó ellentétekhez vezet. Csak egy konkrét példa az SNI-s gyermek azt mondja az óvodás társának szeretem a licsit, mire a másik nincs is ilyen gyümölcs. A kérdés eldöntésére megkérdeznek egy felnőttet, aki szintén nem ismer ilyen gyümölcsöt, a végkifejletet gondolom mindenki sejti. 
- Szeretik az ízeket: A kalandvágyuk megmutatkozik az étkezésben is, ha következetesek vagyunk és ragaszkodunk bizonyos mennyiségű táplálék elfogyasztásához, a növekedéssel nő az étvágyuk is. Kialakulnak a kedvenc ételeik és csodálkozni fogunk milyen jóízűen esznek az asztalnál. Vigyázat: Erősen minimalizáljuk a cukor bevitelét az élelmiszerekben, kerüljük a tartósítószeres és félkész ételeket, csökkentsük a vörös húsok fogyasztását, helyette részesítsük előnyben a szárnyasokat és a halat. Cukros, szénsavas üdítőket egyáltalán ne adjunk, legfeljebb nagy ritkán családi összejöveteleken, egy kis pohárral megkóstolhatják, de ne a Pepsi vagy Coca-Colát. A cukros gyümölcsléhez a pohár másik felében víz legyen. Ha mégis adunk édességet csak bizonyos étkezés után kaphat, pl. ebéd vagy uzsonna elfogyasztása után. Reggeli és ebéd között ne adjunk semmilyen édességet.
Az édesség utáni vágy kielégítésére kiválóan alkalmasak a gyümölcsök friss vagy szárított formában.  Erről korábban már írtam, de leírom ismét: mazsola, szárított vörös áfonya, alma, datolya, füge, sárgabarack. Rágcsálhatnak sótlan földimogyorót, kesu diót, alkalmanként háztartási kekszet. Adhatunk lekváros kenyeret. A friss gyümölcsök közül a banán, szőlő és sárgabarack nagyon édes. A pékáruk nagyon jól laktatnak és táplálnak, változatosak a sajtostól az édesig nagy a választék.
Biztassuk őket az ízek felfedezésére ezáltal a legrosszabban evő gyermek is jó étkűvé válhat. 

A lista hosszabbítására a legfőbb recept: a pozitív megerősítés és a dicséret az önbecsülés erősítésére.
- A dicséret lehet megelőző: ha  pár perce "jól viselkedik" vagy valamit alkot, dicsérjük meg milyen ügyes, vagy mert csendben játszik azért ügyes stb. ne várjuk meg míg ismét rá kell szólni. Rászólás helyett csóváljhatjuk a fejünket vagy tegyük a kezünket a lábára, ha topog ülés közben.
Vigyázat: Valós alapokon nyugvó dolgokért dicsérjük, illetve jutalmazzuk. 

A szülőknek mégis miért áldás, hogy ADHD-s gyerekük van?
- Mert a nevelése tőlünk is kreativitást igényel, ami kétszer bevált harmadszorra már nem fog, kreatív szülőnek kell lenni mikor, milyen érvekre lépésekre van szükség. 
- Nevelése során olyan türelmet tanulunk a gyerektől, amelyre kevés ember képes (évekről van szó). 
- A következetességet tőlünk tanulják a gyerekek, ehhez önnevelésre van szükségünk. 
- Folyamatosan képezni kell magunkat (gyereknevelési műsorok, kiadványok, internet, szakemberek) a megszerzett tudásról el kell dönteni, vajon melyik visz tovább a megkezdett helyes úton, és melyik megfelelő a gyerekünk számára.
- Nekünk szülőknek igen fontos szerep jutott ennek az állapotnak a kezelésében. A szakemberek főleg a mi észrevételeinkre és tapasztalatainkra tudnak támaszkodni, nélkülünk szülők nélkül Magyarországon még kevésbé tartanánk ott ahová eddig eljutottunk. Készítettem egy összehasonlítást 2006-ban hány cikk szólt az ADHD-ról és most mennyi van és mi a gyakorlati haszna. Jelenleg rengeteg cikk szól erről a témáról a neten, de sajnálatos tény, az egyik másolja a másikat, éppen ezért újat és használhatót nem mondanak. Még mindig túl nagy az általánosítás több konkrétumra lenne szükség, főleg az ADHD fokozatainak megismerése szempontjából. 
- A szülőknek folyamatosan számot kell vetni azzal ahonnan indultunk, mit sikerült elérni, a kitűzött célok megvalósultak-e, mit szeretnénk még elérni és hogyan tovább. 
- Időnként megáll a szekér hiába húzzuk vonjuk, olyan nehéz meg sem mozdul, izzadunk, elkeseredünk és kétségbeesünk, de nem adjuk fel. Végül újból megindul a szekér, haladunk tovább és előre aggódunk vajon meddig bírjuk, mikor állunk meg megint, reménykedünk, hogy közel a cél és a munkánk gyümölcseként jön a jól megérdemelt pihenés. Talpon maradásra tanítanak a gyerekek. Miközben haladunk előre érezzük, hogy egyre erősebbek leszünk. 
- A családi összetartozás megerősödik, rádöbbenünk bármennyire akarjuk egyedül nem megy, komoly munkamegosztásra van szükség és egymás támogatására. Az összhang a két szülő között nagyon fontos, ezért folyamatosan kommunikálni kell a szülőknek, a nevelésben. A nevelésből adódó nézeteltéréseket soha nem szabad a gyerekek füle hallatára megvitatni, ebből következik, hogy ne szóljunk rá a párunkra ha olyan nevelést alkalmaz amit helytelenítünk, ezt később négyszemközt vitassuk meg. Miért: mert a gyereket a rossz viselkedésben fogja megerősíteni. A gyerek és a párunk ketten lépnek fel ellenünk, ami tovább rontja a rossz beidegződést. A gyermek nem folyhat ily módon bele a saját nevelésébe, és itt megint sok érvet sorakoztathatnék fel, de ez egy másik témakör. Tapasztalatom szerint a rokonság nagyon sok rosszat tehet segítő szándéka ellenére az ilyen típusú gyerekek nevelésében és így ezzel nem nekünk ártanak, hanem a gyereknek. 
- A "csonka család" soha nem lehet alternatíva az ilyen típusú gyerekek nevelésére, mindkét szülőre  100 %-ban szükségük van. 
- Tudjuk már, hogy milyen munkakörbe ne adjuk a gyerekeinket, pl. ülő és monoton munka már eleve kizárt, viszont erős szabályok között működő munkákat is elvállalhatnak, pl. katona, rendőr.
- Olyan dolgok kaphatnak prioritást, amelyek másoknál természetesek és maguktól jönnek, éppen ezért észre sem veszik, meg sem becsülik, viszont nekünk lehet, hogy pont ez használ.
- Nem élünk ingerszegény környezetben, állandó és folyamatos változásban élünk, mindig az új helyzethez kell alkalmazkodni, rövid távú célokban gondolkodni. Két lábbal kell a földön állni, az elfogultsággal többet ártunk, mint segítünk. 
- Már nem számít mit gondolnak rólunk a nevelési módszereinkről, mert tudjuk nem vagyunk hibásak, hogy ADHD-s gyerekünk van.
- Legfőbb hajtóerőnk a jövőbe vetett remény, ha megtesszük a tőlünk telhetőt a gyermekünk kinőheti, hiszen erre is van példa a gyakorlatban a gyermekek egyharmada kinövi 10 éves kora körül, a másik egyharmada tinédzser korára növi ki, míg a maradék egyharmad soha nem növi ki és felnőtt korában is gyógyszert szed. Hogy kinövi ki és ki nem, az nagy mértékben függ a kezeléstől és az ADHD súlyossági fokától.

A témához kapcsolódó másik cikk: ADHD (SNI) és a kezelése, Ritalin használata, mik állnak az elutasítás és előítéletek hátterében

2013. február 8., péntek

Sál-Scarf



Ezt a sálat már két éve kinéztem magamnak az egyik foltvarrós kiállításon. Aztán decemberben a méteráru boltban a tulajdonos nagyon pakolgatta a hozzávaló gombolyagokat, ekkor már nem tudtam ellenállni. Végre elkészült, 7 szemesre kötöttem, amitől picit rövidebb lett, viszont nem annyira vékony. 
Ma már virítottam benne, könnyű, kellemes viselet. 

Two years ago I have already picked this scaef out for myself on a sewing exhibition. Last December the owner of the textile shop packed the hanks, so I couldn't resist at that time. I finished it and used 7 holes from which a little bit shorter but not narrower. I bloomed in it today. It's an easy and comfy wearing.

2013. január 20., vasárnap

Koszorúk-Wreath



Ezek a koszorúk készültek szám szerint 11 db, de csak ennyit fotóztam, mert gyorsan a gazdájukhoz kerültek. Ilyet kapott a két doktornénink. Az egyik kedves szomszéddal cseréltem, kaptam tőle maradék anyagokat, cserébe kapott tőlem koszorút. 
A régebbi koszorúk csövei túl vastagok voltak, maradok ennél a vastagságnál ezek olyan kis kecsesek lettek, nagyon jó színárnyalatú ez a piros. A szívecske lógó miatt használható ez a koszorú karácsonykor és húsvétkor is. 

I've made these wreaths, 11 pieces exactly, but I only took a picture about them, because they went to their owner very quickly. I bartered a wreath for residual substances with one of my favourite neighbour. 
The pipes of the older wreaths too thick, I stay with this thickness, these wreaths became so dainty. I very like the shade of the red colour. Because of the hearts hanging, you may use these ones at Christmas and Easter time too. 

2013. január 18., péntek

Sajtos rúd-cheesy cake


Régen készítettem már sós süteményt, ezért itt volt az ideje, pillanatok alatt megette a család, ennyi maradt a fotózáshoz.

I haven't been making cheesy cake for ages. Now it was high time to do it. My family eat them up immediately, only a plate of cake left for taking a picture.



2013. január 16., szerda

Téli meleg saláta


Ezt a vörös káposzta salátát ütöttem össze konyhai maradékokból. Káposzta imádok, mint én biztos kedvelni fogják. Még gőzölgött bepárosodott a fényképező optikája.
Hozzávalók:
2 fej lila hagyma
30-40 dkg vörös káposzta
3-4 szál sárgarépa
4 db krumpli (apró kockákra vágva)
fél fej kínai kel (elhagyható)
10-15 dkg apró darabokra tört dióbél (ízlés szerint)
só és őrölt kömény ízlés szerint
A lila hagymát olíva olajon megdinszteljük, majd hozzáadjuk a laskára vágott káposztát és a kockára vágott sárgarépát, és a krumplit. Kis vizet öntünk alá 10 percig erősebb lángon, utána lassú tűzön pároljuk. Ha elfő a víz igény szerint pótoljuk, de egyszerre csak keveset adjunk hozzá. Közben sóval és őrölt köménnyel fűszerezzük.Ha félkész a káposzta adjuk hozzá a kínai kelt is. A legvégén tegyük bele az apróra darabolt dióbelet. Melegen vagy hidegen is fogyasztható. Pikáns társítás az időnként dió ízével keveredő káposzta.

This red cabbage salad is made from rest of the kitchen materials. If you like cabbage you will like it too. When I was taking the picture it was steaming the optic was humid.
Ingredients:
2 pieces of purple onion
30-40 dkg red cabbage (a little head of cabbage)
3-4 pieces of carrot
4 pieces of potatoe (chopped into little pieces)
10-15 dkg walnut (breaking into tiny pieces)
Half head of Chinese savoy cabbage (you can leave it away)
salt, ground cumin seed
We chop the ingredients into little pieces, cut the cabbage into ribbon pieces. We stew the onion on olive oil and add the cabbage it. We pour little water under it and steam it on low oven. If the water boils away replace it but not too much. Season it with salt and ground cumin. When the cabbage is semi-finished add the Chinese savoy cabbage to it. Add the walnut at the and of the cooking. You can have it coldly or warmly. The walnut with cabbage is quite an interesting mixing.