2009. október 18., vasárnap

Laminált bútor lefestése-Painting laminated furniture

                                  

Mostanában többször olvastam, a Nők Lapja Café portálján, Mezei Kati tanácsát, az érdeklődőknek azt a tájékoztatást adta, mivel fessenek le laminált bútort, hát Akril festékkel. A hobbiművésznő szerintem sosem festett bútort, mielőtt ezt a tanácsot adta. A beírt megjegyzésem kitörölte és átírta, úgy mintha az ő ötlete lett volna a technika leírása, ne derüljön ki a butasága. Az Akril bútor dekorálására kis felületen kiválóan alkalmas (bár én nem szeretem) azonban, ha felújítjuk bármelyik bútordarabunkat válasszunk megfelelő zománc, selyem fényű festéket vagy lakkot.

Nő létemre a harmadik otthonomat festettem ki és mázoltam. Festettem falat (betont is) fémet, fát, laminált bútort, fenyő bútort, nagyanyám régi diófaasztalát, konyhaszekrényeket stb. Elfogultság nélkül mondhatom szinte nincs olyan felület, amit a gondos és alapos előkészítés, az alapozás (akár alapozó festékkel) után ne lehetne festéssel felújítani. 

Kevesen gondolnák, hogy a laminált bútorok is lefesthetők. Igaz kicsit több türelmet és időt igényel, mint a fából készültek lefestése.
Évekkel ezelőtt új bútorokat vásároltunk a családommal (szüleimmel, testvéreimmel). Amikor a várva várt fekete laminált bútorok megérkeztek (nem volt nagy választék bútorlapokból) bizony meglátszott a széleken a szállítás nyoma. Az esztétikai hiányosságot tetőzte, hogy nehezen lehetett takarítani és mindig maszatos volt, főleg ha rásütött a nap. Így jött a lehetetlen ötlet, lesz ami lesz, lefestem zománc festékkel. (Akkoriban a 90-es évek közepén a festékekből sem volt nagy választék.) Az asztalos, aki a bútort készítette (ismerősünk) nem hitte el, a saját szemével akarta látni. Azóta is emlegeti nekem. A lefestés után könnyen tisztítható fényes felületet kaptam. Ha bárkit érdekel a dolog, próbálja meg az általam leírtak szerint felújítani kedvenc kidobásra ítélt bútorát. Szerencsére sokféle festék közül választhat ma már mindenki.

Ha kissé érdes a bútor felülete vagy vannak rajta kis cirádák, akkor egyszerűbb a dolog, mert bármilyen zománc festék megmarad a felületén. Ha teljesen sima a felülete, nehezebb a dolog. A legdurvább polirpapírral érdesítsük a felületet (ettől ez még szép sima marad). Erre használjunk csiszológépet.  Csiszolás után teljesen portalanítsuk a felületet. A következő festékeket szoktam bútorok felújítására használni, a Trinát zománc festék szintetikus higítóval, vagy Lakkbenzinnel kell oldani.

A másik 2 fajta vízzel higítható zománc festék, lazúr vagy lakk és gyerekjátékok is festhetők velük: SADOLIN és UNITOP, nem büdösek.
A festéket inkább 2 vékonyabb rétegben vigyük fel, a tartós hatás érdekében, mint vastagon egyszer lekenve, ehhez megfelelőn kell a festéket hígítanunk.

Laminált bútorfestésre példának nézd meg a sárgára festett konyhaszekrényemet, ami szintén laminált volt.

Jó munkát mindenkinek.


For many years ago we bought some laminalt furniture with my parents and siblings. When waited cupboards arrived yu can see the transporting on black ones. (The selection wasn't wide from furniture sheet). Beacuse we know the joiner did not want to any complain. The cleaning of the cupbord was a nightmare, it was always grimy. I made a big idea and I painted them with enamal paint. The joiner did not want to believe it how had it worked just when saw in his eyes. Yes it worked fter it was shiny and nice.
In these days we can buy with water delute paints, to renew a favourite laminalt furniture.
A lot of people don't imagine their plastic furniture can also paintable with the right manual techniques. Honestly speaking it needs some patient and time. Grind the furniture with delicate polir paper if the material is not substance veined. After clean up properly from the dust.

3 megjegyzés:

  1. Kedves Aranka,

    hát, nagyon köszönöm, és hamarosan ki is fogom próbálni az útmutatásaid alapján! Egy kis íróasztalt fogok fehérre vagy szürkére festeni.

    Üdv:

    Judit

    VálaszTörlés
  2. Kedves Judit!
    Szívesen, csak olyan dolgokról szoktam cikket írni, ami nekem sikerült. Még eddig nem kaptam visszajelzést senkitől, pedig sokan olvasták. Ha sikerül a festés szívesen megnézném egy általad mellékelt képen. Üdvözlettel

    VálaszTörlés
  3. Kedves Aranka,

    Segítséged szeretném kérni az IKEA Billy és Besta szekrények átfestésével kapcsolatban. Az összes bútor a szobában ilyen bútorokból áll, de a bükk színt szeretném egy sötétebb színre átfesteni. Nem fényes, inkább matt felületek ezek, és szeretném is ilyen stílusúnak megtartani, csak sötétebb színben. Az IKEA bútorok festése kicsit nehéz, eddig nem is kaptam túl sok jó tippet, hogy hogyan fogjak hozzá. Tudnál ebben tanácsot adni?

    Köszönettel

    Orsi

    VálaszTörlés